راهنمای خرید زودپز
نوشته شده توسط : فرناز تقی زاده

لازم است بدانيد مهم ‌ترين مزيت استفاده از زودپز اين است كه زمان پخت مواد غذايي را به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌ دهد. مي ‌توان استفاده از زودپز را سريع‌ ترين روش براي پختن غذاها دانست. با توجه به اينكه فضاي داخل زودپز كاملا بسته است، جلوي از بين رفتن رطوبت و طعم غذاها در فرآيند تبخير را مي ‌گيرد و باعث مي‌ شود طعم طبيعي غذاها نسبتا حفظ شود. از سوي ديگر رطوبت غذا حفظ و از خشك شدن آن جلوگيري مي ‌شود.

اولين تصميمي كه بايد هنگام خريد زودپز بگيريد اين است كه يك زودپز معمولي مي ‌خواهيد كه روي شعله اجاق گاز قرار مي ‌گيرد، يا يك زودپز برقي؟ هر دو نوع، غذا را در مدت زمان كوتاه ‌تري نسبت به ظروف ديگر آماده مي‌ كنند اما تفاوت ‌هاي مهمي با هم دارند:

استفاده از زودپزهاي برقي به ‌دليل امكانات اتوماتيكي كه دارند، راحت ‌تر است. تايمر موجود در آن‌ها به شما اين اجازه را مي ‌دهد زمان مورد نياز براي پخت غذايتان را مشخص كنيد و ديگر نگران سوختن آن نباشيد. همچنين اين زودپزها دما و فشار بخار را به‌ طور خودكار تنظيم مي ‌كنند و ديگر لازم نيست نگران تنظيم دقيق شعله گاز باشيد.

اما خودكار نبودن زودپزهاي معمولي مزايايي هم دارد. مثلا مي ‌توانيد قبل از بستن درب زودپز، مواد غذايي را در آن سرخ كنيد يا تفت بدهيد كه انجام اين كار در زودپزهاي برقي دردسر دارد. نكته ديگر اينكه زودپزهاي معمولي زودتر به نقطه‌اي مي‌رسند كه فشار بخار ايجاد مي‌شود و به همين دليل سرعت پخت‌وپز بيشتري دارند. همچنين بازه ميزان فشار بخار در آن‌ها گسترده‌تر از زودپزهاي برقي است و فشار بخار بيشتري هم مي‌توانند توليد كنند كه اين موضوع هم روي بيشتر بودن سرعت آن ‌ها اثرگذار است.

نكات خريد زودپز:

در اينجا چند نكته جهت خريد يك زودپز خوب را ذكر مي كنيم.

• ايمني زودپز:

اولين نكته مربوط به ايمني است. به دليل بروز خطرات ناشي از انفجار، زودپزي را تهيه كنيد كه تمام دستور العمل هاي دقيق ايمني را رعايت كرده باشد. از جمله سوپاپ اميني.

• جنس بدنه:

زودپزي را انتخاب كنيد كه جنس بدنه آن از آلياژ سنگين باشد ترجيحا فولاد ضد زنگ كه مواد به آن نچسبد و در طول فرآيند پخت عطر و طعم مواد غذايي را به طور كامل حفظ كند.

• امكانات زودپز:

* توصيه مي كنيم از زودپزهاي مجهز به شير خروج بخار اضطراري استفاده نمائيد. در اين زودپزها موارد ايمني در نظر گرفته شده و در صورت زياد شدن فشار بخار، درب زودپز جدا نمي شود و محتويات ظرف در آشپزخانه پخش نمي شود.

* برخي از زودپزها سبد بخارپز هم دارند. اگر غذاهايي درست مي كنيد كه به بخارپز شدن نياز دارند مي توانيد هنگام خريد به اين قابليت هم توجه كنيد.

• جنس لايه ته زودپز:

اگر زودپز از جنس استيل ضد زنگ خريداري مي كنيد، به دنبال مدلي باشيد كه داراي لايه زيرين از جنس بي متال (دو فلزي) يا تري متال (سه فلزي) باشد. نوع معمول آن سطح زيري با لايه آلومينيوم مي باشد. اين لايه ها از پخت غيريكنواخت و سوختگي غذا جلوگيري مي كنند و موجب پخش يكنواخت گرما برروي سطح زيرين زودپز مي شوند، و همچنين پاك كردن زودپز را آسان مي كنند.

• زودپز برقي يا غير برقي:

زودپز هاي سنتي اغلب به صورت غير برقي بوده اند اما امروزه زودپز هاي برقي كه معمولا چند كاره هم هستند در بازار موجود مي باشد. شما مي توانيد با توجه به نياز خود يكي از اين مدل ها را انتخاب كنيد.

• اندازه و ظرفيت زودپز:

اندازه مناسب براي شما به تعداد نفراتي كه براي‌شان غذا درست مي كنيد و به مقدار استفاده تان از زودپز بستگي دارد. دقت داشته باشيد مقدار گنجايشي كه براي زودپزها اعلام مي شود برابر با ظرفيت كامل آن هاست. اما در واقع براي پختن غذا مي توانيد نصف يا نهايتا دو سوم از ظرفيت كامل آن را استفاده كنيد. هرگز بيشتر از دو سوم ظرفيت زودپز را پر نكنيد، از آن جايي كه فرآيند پخت با جوش آمدن و قُل زدن همراه است ممكن است منجر به مسدود شدن خروجي بخار شود و خطر ايجاد كند.





:: برچسب‌ها: انتخاب سنتر , شهر لوازم خانگی , زودپز , قیمت زودپز , خرید زودپز , قیمت آنلاین زودپز , ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: