مقایسه زودپز برقی و گازی
نوشته شده توسط : فرناز تقی زاده

در این بخش از سری مطالب بررسی لوازم خانگی ، با مقایسه زودپز برقی و گازی در خدمت شما خواهیم بود و نیم نگاهی نیز به پلوپزها و انواع آن خواهیم داشت تا بیشتر با این لوازم خانگی و پخت و پز بیشتر آشنا شویم.

 یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام خرید زودپز تاثیر گذار خواهد بود، قیمت زودپز است که باید در نظر داشت که با توجه به افزایش قیمت ها و همچنین گران بودن اکثر لوازم خانگی ، باید قبل از خرید آن تحقیق کرد و بهترین انتخاب را در پایان داشت تا با خیالی آسوده برای سالیان دراز استفاده شود.

حال در این بخش یکی از مهمترین مواردی که به بررسی آن پرداخته خواهد شد ، انتخاب و مقایسه مزایا و معایب زودپز برقی و زودپز گازی خواهد بود. انتخاب بین زودپز برقی و یا گازی کاملاً سلیقه‌ای و بستگی به خود افراد دارد. هرکدام از این نوع زودپزها دارای ویژگی‌هایی است که در انتخاب افراد کار را راحت‌تر می‌کند. کار با زودپزهای برقی به نسبت راحت‌تر است و تنها نیاز است که تنظیمات اولیه آن را انجام دهید و اجازه دهید غذا فرآیند پخت خود را انجام دهد و دیگر نیازی به نظارت در طی مراحل پخت نیست و در آخر نیز زودپز بطور اتوماتیک خاموش خواهد شد و احتمال ایجاد حوادث به حداقل خواهد رسید.

اما اگر می‌خواهید غذایی را طبق سلیقه خودتان آماده کنید و در تمامی مراحل پخت دخالت داشته باشید می‌توانید از زودپزهای گازی استفاده نمایید. این نوع زودپزها به نسبت دوام بالاتری نیز دارند و در گنجایش‌های متنوعی تولید می‌شوند. همچنین مصرف انرژی آن نیز به نسبت پایین‌تر است.

 

ویژگی‌های زودپز برقی و زودپز گازی

زودپز برقی

این مدل زودپزها قیمت نسبتاً بالایی دارند، اما کار کردن با آنها به دلیل عملکرد اتوماتیک و همچنین عدم نیاز به نظارت بر مراحل پخت و پز ، بسیار ساده است. امکانات زودپز اتوماتیک باعث شده دیگر نگران سوختن غذا نباشید. همچنین می‌توانید به راحتی میزان فشار و زمان لازم جهت پخت را تنظیم کنید و به دیگر کارهای خود بپردازید. توجه داشته باشید زودپزهای برقی به نسبت گازی حجیم‌تر بوده و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند همچنین نگهداری از آنها نسبتاً سخت است. معمولاً افرادی که فرصت زیادی برای وقت گذاشتن کنار اجاق گاز ندارند و یا افراد سالخورده که تمایل دارند در پایان پخت زودپز بصورت اتوماتیک خاموش شود از این نوع زودپز استقبال می‌کنند.

زودپز گازی

زودپزهای گازی به نسبت زودپزهای برقی از لحاظ هزینه خرید ، مقرون بصرفه تر هستند و برای خانواده‌های ایرانی نیز قابل اعتمادتر هستند. در مقایسه با زودپزهای برقی نمی‌توان زمان پخت را اندازه گیری کرد و تنها میزان فشار داخل زودپز را می‌توان در دو یا سه حالت تنظیم نمود. از لحاظ تمیزی نیز شستشوی زودپزهای گازی راحت‌تر است و حجم آن نیز به صورتی است که فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. از دیگر مزایای زودپز گازی این است که قبل از بستن درب زودپز می‌توان مواد اولیه لازم جهت پخت را در آن سرخ کرد ولی این امکان در زودپز برقی وجود ندارد و انجام آن دردسر ساز است.

 سرعت پخت در زودپزهای گازی بدلیل اینکه میزان فشار بخار گسترده‌تر از زودپز برقی است ، بیشتر خواهد بود و سرعت عمل در آشپزی را افزایش می‌دهد. معمولاً افرادی که نیاز به سرعت و نیروی بیشتر نسبت به زودپز برقی دارند و همچنین افرادی که دوام محصول بسیار برایشان اهمیت دارد و آشپزانی که تمایل دارند تکنیک پیشرفته پخت و پز را امتحان کنند از زودپز گازی استفاده می‌کنند.

پلوپز و انواع آن

در پایان این مطلب نیز گفته بودیم که نیم نگاهی به انواع پلوپز و عملکرد آنها خواهیم پرداخت. شاید برای شما نیز سوال شود که چرا پلوپز را در کنار زودپز نیز در نظر داریم ، بررسی کنیم؟

جواب سوال اینجاست. امروزه اکثر زودپزها و پلوپزها قابلیت های مشابه زیادی دارند که شاید بتوان با بررسی اجمالی در انتخاب هر یک کمک کنند.

پلوپزهای مدرن و جدید ، قابلیت هایی مانند پخت سبزیجات ، بخارپز ، کیک پز و خیلی از قابلیت های دیگر را که در زودپزهای برقی امروزی نیز مشاهده میشود را دارا بوده و از این امر در صورتی که شما نیاز دارید هر دوی اینها را تهیه کنید باید با چشمی باز و دقیق انتخاب نمایید. به طور مثال در صورتی که زودپز شما قابلیت های دیگری مانند پخت سبزیجات ، پخارپز و ... را دارد نیاز نیست پلوپز شما این قابلیت ها را دیگر داشته باشد و باعث میشود قیمت پلوپز شما کاهش پیدا کرده  و در مجموع دو وسیله کاربردی با قیمتی مقرون بصرفه داشته باشید.

 





:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: